19 tips voor een goede website

Waar moet je op letten bij het maken van een goede website? Lees hier 19 zinvolle tips over de invulling van jouw website of webshop en zorg voor een ideale ervaring voor de bezoekers van jouw website.

1. Zet je bezoekers aan het werk

De aanwezigheid van call-to-action buttons op een website is erg belangrijk. Hiermee kun je bezoekers in de juiste richting sturen. Je helpt bezoekers de acties te ondernemen die jij wilt dat ze ondernemen, zoals een product in het winkelmandje plaatsen of een offerte aanvragen.

2. Geef call-to-action buttons een unieke kleur

Het is van belang dat de call-to-action buttons goed opvallen. Daarom kun je de buttons het best een kleur geven die verder niet op de website voorkomt. De kleur moet complementair zijn aan de huisstijlkleuren van de website.

3. Help! Het logo is weg!

Het logo is het visitekaartje van jouw bedrijf en moet altijd een link bevatten naar de homepage van de website. Wanneer het logo links op de pagina staat, kunnen bezoekers deze zes keer sneller vinden dan wanneer het rechts of in het midden staat.

4. Hoeveel menu-items kan een menselijk geheugen aan?

Je mag maximaal 7 items in het hoofdmenu plaatsen, omdat het korte termijn geheugen slechts 7 items kan onthouden. Het zou nog beter zijn om slechts 5 items in het hoofdmenu op te nemen, zodat de belangrijkste items de meeste aandacht krijgen. Schrap dus de items die het minst van belang zijn.

5. Vermijd fotoreportages op de homepage

Mensen klikken zelden op de afbeeldingen van een carrousel met een call-to-action. Je kunt beter een enkele foto met een button plaatsen in plaats van een zogeheten slider. Er wordt meer op geklikt, omdat de focus op slechts één onderwerp ligt. Bezoekers zien bewegende slider vaak aan voor advertentiebanners en daar zijn ze nu eenmaal blind voor.

6. Individuele productpagina’s gezocht!

Het is verstandig om één pagina te richten op één product of dienst, zodat zoekmachines de pagina’s beter kunnen ranken. Je kunt op deze manier per dienst een plekje in de zoekresultaten veroveren.

7. Een SSL-certificaat is een schooldiploma binnen de marketing

Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat gegevens op een veilige manier verzonden worden. Dit is belangrijk voor het vertrouwen van de bezoekers en het heeft een positieve invloed op de ranking in zoekmachines.

8. Check jouw website via de telefoon

Het is van groot belang dat de website ook goed te gebruiken is op mobiele apparaten. Tegenwoordig heeft iedereen een mobiele telefoon en ook op een klein scherm moet jouw website dus goed werken.

9. Is Google Analytics gekoppeld?

Als Google Analytics aan de website is gekoppeld, heb je inzage in de statistieken van de website. Op basis van deze statistieken kun je dataverbeteringen doorvoeren.

10. Navigatie is key

Duidelijke navigatie zorgt ervoor dat bezoekers makkelijk door jouw website gaan en daardoor ook langer blijven hangen. Kies dus voor een overzichtelijke lay-out en plaats items op logische plekken.

11. Een overzichtelijke lay-out?

Hoe ziet dat er dan uit, een overzichtelijke lay-out? Bezoekers beslissen in no-time of ze de website verlaten of niet. De eerste indruk moet goed zijn en daarom is het handig om het gedrag van je bezoekers te kennen. Plug-ins kunnen je helpen om dit gedrag te meten. Door deze data goed te analyseren kom je erachter wat er belangrijk is voor de lay-out van de website.

12. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Als er teveel tekst op een website staat, raken bezoekers verveeld en klikken ze weg. Het is van belang om afbeeldingen te gebruiken in combinatie met een kort en bondige tekst en call-to-action buttons.

13. Gebruik wel kleine afbeeldingen

Niks is zo irritant als een lange laadtijd. Zorg dus voor kleine afbeeldingen, zodat de laadtijd zo kort mogelijk is. Om de laadtijd zo laag mogelijk te houden is het handig om met CSS code of een galerij te werken.

14. Gemak dient de mens

Bezoekers ervaren doorlinken als goede service en blijven daardoor langer op een website. Als er op jouw website een stuk staat over donkere spijkerbroeken is het fijn als bezoekers doorgelinkt worden naar een website waar ze deze spijkerbroeken kunnen vinden.

15. Maar let op! Raak je bezoeker niet kwijt

Zoals je bij tip 14 kunt lezen waarderen bezoekers het als er links naar relevante pagina’s worden geplaatst. Als de bezoeker op een link naar een externe website klikt, is de kans groot dat de bezoeker niet meer terugkeert. Maak gebruik van links die openen in een nieuw tabblad in de browser. Op deze manier blijft jouw website geopend en kan de bezoeker gemakkelijk terugkeren.

16. Maak gebruik van alt teksten

Geen zorgen, dit klinkt moeilijker dan het is. Deze teksten zijn extra gegevens die je meegeeft aan bijvoorbeeld een afbeelding, titel of menuknop op de website. Naast dat deze titels er voor zorgen dat slechtziende gebruikers ook gemakkelijk op de website kunnen navigeren, zorgen deze alt teksten er ook voor dat Google de website beter indexeert. Win-winsituatie dus!

17. Content is king

Natuurlijk is jouw bedrijf en wat je te vertellen hebt al interessant genoeg. Toch is de bezoeker van de website snel afgeleid door de enorme hoeveelheid aan informatie die zij iedere dag online verwerken. Unieke content, zoals afbeeldingen, video’s of een fraai vormgegeven website zorgen er voor dat de website in het hoofd van de bezoeker blijft hangen. Zo blijft de bezoeker langer op de website of keert de bezoeker nog eens terug.

18. Straal betrouwbaarheid uit

Helaas is er nog een grote groep mensen die niet behoren tot de digital natives van deze tijd. Een bepaalde groep op het internet wantrouwt webshops, bijvoorbeeld vanwege de veiligheid. Naast het eerdergenoemde SSL-certificaat dat de veiligheid van de verzending van gegevens waarborgt, zijn er nog een aantal andere opties waarmee de website een meer betrouwbare indruk achter laat. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van reviews van jouw klanten. Zo ziet de gebruiker precies welke ervaringen men met de website hadden.

19. Productvideo’s geven de bezoeker een goed beeld

Verkoop je producten via jouw website? Naast reviews geven ook productvideo’s de bezoeker een realistisch beeld van het product dat zij overwegen te kopen. Op zoek naar meer conversie via jouw website? Productvideo’s laten de bezoeker zien waar ze aan toe zijn!

 

Voor een vrijblijvend gesprek kunt u uw contactgegevens achterlaten in dit formulier

Back to Top