Het online marketingbureau Yellowlime is heel organisch ontstaan. Eigenaar Thijs Buijs (47) had namelijk een eigen boekingssite waar hij de content steeds optimaliseerde voor zoekmachines. Op een dag vroegen ondernemers aan hem: kan jij dat niet voor ons regelen?
‘We zijn geen knipperlicht dat je aan kan zetten voor een goed resultaat’
Thijs Buijs deed aan het einde van de vorige eeuw de Hoge Hotelschool in Maastricht met de ambitie om hotelmanager te worden. Toen hij voor een marketingles een website bouwde, sprak hij de ambitie uit om het beter te doen dan Booking waarop zijn docenten zeiden: dáár moet je iets mee doen. Aanvankelijk negeerde hij de aanmoediging en werd hotelbaas, maar toen de commissie die hij namens dat hotel maandelijks afdroeg aan Booking bleef toenemen, begon hij voor zichzelf. Op 1 april 2005 lanceerde hij de boekingssite Trendy-hotels.nl, een site die focuste op unieke hotels qua service en design. Hij reisde door heel Europa, soms zelfs incognito, om hotels te selecteren die bij de prestigieuze groep van ‘meest trendy hotels van Europa’ hoorde.
In die periode leerde hij steeds beter hoe je goed gevonden wordt op Google; hij gooide bijvoorbeeld drie keer de complete structuur van de website om zodat hij weer boven in de zoekresultaten kwam. Andere ondernemers zagen dat hij daar handig in is en hij kreeg steeds vaker de vraag om te helpen met online marketing… zo ontwikkelden zich twee bedrijven. De boekingssite dreigde het ondertussen te verliezen van het grote Booking.com dat simpelweg diepere zakken heeft om in techniek en marketing te investeren. En zo werd een jaar of negen geleden online marketingbureau Yellowlime (als je limoenen laat rijpen dan worden ze geel, jullie snappen de symboliek) geboren, inmiddels werken er ongeveer vijftien mensen bij het bureau.
Strategie
“Wij zijn vooral goed in het neerzetten van een marketingstrategie. Stel dat een bedrijf bijvoorbeeld aan ons vraagt om de vacatures in te vullen. Dan zeggen wij niet: zet maar wat vacatures op LinkedIn, maar we adviseren om uit te groeien tot het meest aantrekkelijke bedrijf om voor te werken. Misschien moeten ze dan ook wel events gaan organiseren en wij weten wel hoe je alles online moet vermarkten.”
Noodzakelijk
Hij vindt het leuk om zo strategisch te werken, maar het is vooral noodzakelijk. “Het gaat in online marketing niet om het middel, maar om het hogere doel. Als mensen vragen om een Facebook-campagne dan begint ons werk eigenlijk pas. Je moet de diepte induiken door te beginnen bij de echte vraag. Daarom doen we altijd eerst onderzoek naar de concurrenten en wat een reden is voor een klant om voor jou te kiezen.” Belangrijk daarbij is dat hij samen optrekt met klanten (die hij partners noemt). “We lanceren eerst een goede website, maar dan bouwen we samen door aan een systeem waarbij we de websitebezoeker herkennen zodat je kan targeten.’’ Gevolg van die strategische aanpak is dat Buijs niet gelooft in het afrekenen op resultaten. ,,Wij hebben niet overal invloed en maken dus afspraken om voor een bepaald maandbedrag een maximale inspanning te leveren. Onze expertise is online marketing, maar wij zijn geen knipperlicht dat je uit of aan kan zetten om klanten binnen te halen.”
Een belangrijke rol in die werkwijze is weggelegd voor WordPress, het open source CMS-systeem waar een complete community achter zit met veel vrijwilligers. Bij WordPress is het beleid dat als je klanten toegang biedt je vijf procent van je tijd investeert in WordPress zelf dat namelijk vooral wordt ontwikkeld door vrijwilligers. Buijs investeert die tijd in het duurzamer maken van WordPress in de rol van Representative van het WordPress Sustainability Team. “Als internet een land zou zijn, zouden we wereldwijd het vierde land zijn qua uitstoot en binnen het ecosysteem werk ik aan de verbetering daarvan. We hebben plannen voor een systeem waarbij de mensen die updates maken voor WordPress dat niet altijd onbetaald hoeven doen, we willen dat mensen die conferenties organiseren wat betaald krijgen en als derde gaat het om de ecologische duurzaamheid waarbij we bijvoorbeeld met dat team de vraag stellen: hoe reis je naar WordPress-conferenties en hoe organiseer je deze op de meest duurzame manier?”